Kop logo vom Himmel hoch
Home - Moderne Devotie - Augustus 2003

Moderne Devotie

Non-possession is allied to non-stealing. A thing not originally stolen must nevertheless be classified as stolen property, if we possess it without needing it. Possession implies provision for the future. A seeker after Truth, a follower of the law of Love, cannot hold anything against tomorrow. God never stores for the morrow. He never creates more than what is strictly needed for the moment. If, therefore, we repose faith in His Providence, we should rest assured that He will give us every day our daily bread, meaning everything that we require...

Mahatma Gandhi (1869-1948), The Gospel of Non-possession

www.mkgandhi.org/momgbook/index.htm


Veronderstel dat op een bepaald moment een zeker aantal mensen met de fabricage van spelden bezig is. Zij maken evenveel spelden als de wereld nodig heeft en werken, stel, acht uur per dag. Iemand doet een uitvinding waarbij hetzelfde aantal mensen nu twee maal zoveel spelden kan maken. Maar de wereld heeft niet twee maal zoveel spelden nodig. Spelden zijn al zo goedkoop dat er tegen een lagere prijs nauwelijks méér gekocht zullen worden.

In een weldenkende wereld zou iedereen die met de fabricage van spelden te maken heeft, ertoe overgaan vier in plaats van acht uur te werken en alles zou verder gaan als tevoren. Maar in de bestaande wereld vindt men dit demoraliserend. De mensen werken nog steeds acht uur, er zijn te veel spelden, sommige werkgevers gaan failliet en de helft van de mensen die zich met het maken van spelden bezig hielden, wordt ontslagen. Er is tenslotte precies evenveel vrije tijd als in de vorige geschetste situatie, maar de helft van de mensen is nu volledig werkloos, terwijl de andere helft nog steeds te hard werkt. Op deze manier is men zeker dat de onvermijdelijke vrije tijd overal ellende zal veroorzaken in plaats van een universele bron van geluk te zijn. Kan men zich iets krankzinnigers voorstellen?

Bertrand Russel (1872-1970), In Praise of Idleness and Other Essays (1935).
Geciteerd in het Rapport van de Club van Rome (1971)

Geplaatst: 12 augustus 2003